fredag 22. oktober 2010

Fotomontasje


Vi fikk i oppgave å lage en fotomontasje med 5- 8 like karakterer. Den samme skuespilleren skulle være alle karakterene, men samtidig skulle de se ut som om a
lle var forskjellige. Det skulle også være e interssant / morsom  situasjon med litt "action". 

Først startet vi med å lage et tankekart, der vi skulle komme opp med minst 3 ulike ideer. Etterpå lagde vi en arbeidsplan, om setting, modell, utstyr, virkemiddel osv, for hva vi skulle bruke til å ta bildet. 

Vi måtte bruke stativ i denne oppgaven slik at bildene fikk samme utsnitt, vi måtte ha kameraet på samme stilling på alle bildene, slik at lysforholdene ikke ødela. da stillte vi på blenderåpning, ISO og Hvitbalanse. jeg som da hadde 6 personer i et bilde tok da 6 bilder av samme person som ble plassert forskjellige plasser i rommet jeg skulle bruke. Når bildene var tatt skulle vi sette dem sammen i Photoshop ved hjelp av seleksjonsverktøy, copy og paste. Vi skulle forsøke å få usynlige overganger, dette ved hjelp av å justere feather på seleksjonen. Deretter måtte vi bruke flytteverktøy for å plassere personene riktig i bildeflaten. Etter hvert ville bildet bestå av flere lag. Når bildene var ferdigg redigert skulle vi slå sammen lagene (layer -) flatten image), så måtte vi forandre bildestørrelsen (image -) image size) til ca A4 300dpi, og til slutt lagre det (file -) save as) i jpg format.

Utfordringen var å få noen av karakterene til å berøre hverandre.
Først tok jeg et prøvebilde, men jeg ble ikke fornøyd, ettersom  det var så mange karakterer som var ganske tett limt inn i samme rom, og en del berørelser av karakterene var vanskelige å få fram. Jeg syns at bildet ble unaturligt og lysforholdene ble at for forskjellige, noe som gjorde til at det ble lettere å ta mitt andre bilde, når jeg da visste hva jeg måtte stille kameraet mitt, hvordan karakterene skulle vær og ta bildet en plass hvor lyset ikke forandret seg fullt så mye. 

Her er da min fotomontasje:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar